Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, June 22, 2011

Pengalaman bersalin dan berpantang

Alhamdulillah.. saya dah selamat bersalin pada 21 Mar 2011 pukul 4.29 pagi. Alhamdulillah bersalin anak kedua ni Allah permudahkan..tak lamapun kat labor room setengah jam je. Saya bersalin 2 minggu awal dari tarikh yang dijangka.. mmm tak ada tanda2 nak bersalin yang ketara, saya ingat ke sakit perut cirit birit yang biasa.. sbb saya berulang buang air besar 3 kali sebelum saya rasa macam nak bersalin.. masa tu pukul 2 pagi kot. Malam tu saya makan bubur pulut durian.. jadi saya fikir sakit perut sbb makan pulut durian lagipun en suamipun sakit perut jugak.. tapi lama2 rasa memulas makin kerap.. saya cakap kat en suami "jomla pegi hospital.. mcm sakit nak bersalin nih". En suami terus call bbsitter mintak tolong jagakan Danisha.. sampai kat hospital Sg Buloh.. daftar dan nurse tu cakap saya kena tunggu sbb tak cukup katil.. kalau ikut list saya org ketiga.. saya masuk ( tak tahu nama tempat tu apa-tapi tempat nak cek dah bukak berapa cm). Bila doktor cek dah bukak 8 cm.. haaa sume kelam kabut bawa saya ke labor room...  jadi tak perlulah saya berebut katil dengan sape2..sbb dah bersalin. 

Masa saya mengandung selama 9 bulan (hampir 80% ) saya amalkan solat sunat dhuha. Mungkin berkat dr amalan tu Allah permudahkan bersalin sbb selepas solat dhuha saya sentiasa berdoa supaya dipermudahkan segalanya.. Alhamdulillah. Tapi ini andaian saja.. semuanya bergantung kepada Allah SWT. Allah maha berkuasa di atas segala-galanya... tapi kita kena berusaha dan bertawakal kepadaNya. Yakinlah bahawa Allah maha pengasih lagi maha penyanyang.

Saya berpantang kat rumah mak mertua selama 11 hari..tapi saya paksa mak dtg jugak heheheh.. kalau mak sendiri boleh mintak itu ini.. kalau MIL saya sangatla segan hehehe. Tapi MIL masak lauk pantang sangatla sedap especially mama punya sup ikan haruan & ikan bakar.. slurrrrppp sedap beb.. hari ketiga berpantang saya diserang penyakit gatal2.. saya alah dengan pad yang ada plastik kat sekeliling tu (semua pad mcm tu rasanya). Mula2 gatal kat tempat yang direct kena plastik tu.. gatal dia perghhh x payah cakapla gatal tahap gaban kot.. pastu merebak tempat lain plak.. pegi klinik doktor bagi ubat sapu.. berkesan memang bekesan tapi 5 hari baru betul2 baik..nak tunggu lima hari tu..dia tumbuh kat tempat lain plak.. sampai ke breast.. saya dah mula risau takut berjangkit kat baby.. tapi alhamdilillah doktor ckp kalau alahan dia tak bejangkit kat org lain.. tapi gatal ni memang buat saya rasa serik, perit dan tertekan.. kulit jadi tebal dan meninggalkan parut hitam.. sehinggakan mak saya (tukang sapu ubat) cakap lepas ni tak payah beranak lah ha ha ha makpun serik nak sapu ubat...apatah lagi saya yang tukang tanggung ni..tapi xde lah terpikir sampai tak nak beranak lagi hehehe. Masa berpantang kat danisha dulupun kena gatal2 yang sama cuma kali ni lagi terukkkk.. habis pantangpun ada lagi gatal2 ni.. tapi alhamdulillah dah nak masuk kerja gatal2 dah takde... cuma tinggal parut je x hilang2 lagi.. ambik masa jugak nak hilang =P

Umur ilman belum masuk 40 hari saya dah balik kl.. balance cuti tinggal sebulan lagi.. saya memang plan nak balik awal.. sbb nak buat stok susu untuk ilman... masa kat rumah danisha hantar ke bb sitter sbb x bleh nak jaga 2-2.. masih dlm proses menyesuaikan diri.

Saya start buat stok susu masa umur ilman 1 bulan.. sebenarnya tiada had bila2pun nak buat stok ni..terpulanglah pada ibu2 itu sendiri nak start bila. Saya pernah terbaca ada yang start buat stok masa umur baby baru 10 hari.. kalau susu melimpah rugilah kalau tak buat stok kan? Bagi pendapat saya eloknya kalau dah baik luka bersalin.. dah blehla pelan2 buat stok.. ;P

2 minggu terakhir saya dah start ajar ilman minum susu menggunakan botol.. haa yang ni penting supaya masa kita dah start kerja nanti xde timbul masalah anak taknak menyusu botol ye.. satu lagi kita bleh budget berapa oz sehari anak kita minum..jadi senang sikit kita nak bawak bekal ke rumah pengasuh. Mari berlatih memberi susu ibu kepada bayi ;)



No comments:

Post a Comment