Daisypath Anniversary tickers

Thursday, June 16, 2011

Kalau nak fully breast feeding.. barang apa nak beli?

PETI AIS
PUMP
MILK STORAGE
COOLER BAG
ICEPACK

Memandangkan kami ni bukan yang berduit sangat, jadi sebelum beli barang2 bf kami buat kira-kira dululah. Banyak gakla duit yang kena keluar..especially kena beli PETI AIS baru sbb peti ais kat rumah dah agak berumur tambah lagi peti ais tu 1 pintu..x berapa sesuai sangat.. lama gak survey peti ais dekat 5 bulan. Nak cari yang murah punya pasal..=P. Try jugak cari kat kedai barang2 elektrik..yang display ada jual ke tak (cari yang display ni sbb ada kawan dapat peti ais yang kemek sikit je kat pintu..harga dia RM800 je harga asal RM1600) tapi cari punya cari tak dapat2..last sekali beli peti ais baru yang regenya RM1000..tapi kami dapat beli RM800++ je. Ada satu kedai ni yang murah berbanding kedai2 lain... survey dulu ye sebelum beli barang baru puas hati :). Kalau yang dah ada peti ais 2 pintu tu bagusla..dah tak susah susah mcm saya nak kena beli peti ais.. hihi. Jangan risau bagi yang ada peti ais 1 pintu..anda masih boleh fully breast feeding cuma jangka hayat susu tu tak lama lah yer..2 minggu je, tak bole wat stok lama2lah.

Pastu barang paling penting kalau nak bf nih..PUMP..haaa lama gak saya survey pump nih. Manual ke elektrik? brand apa? second hand ke baru? nak beli kat mana? okeh..survey jangan tak survey..1st sekali saya survey nak pakai brand apa... dlm hati memang dah niat nak beli yang elektrik sbb masa danisha dulu ada beli pump manual.. sangat mengecewakan sbb rasanya saya tak berapa pandai nak pakai pump manual tu.. susu x banyakpun keluar. Tapi ada yang pakai manual pump pun ok je..terpulang pada masing2. Ramai kawan2 yang pakai MEDELA SWING... so saya pun buat keputusan muktamadlah nak pakai medela swing gak.. bermulalah episod survey medela swing plak..kalau kat kedai harga dia RM799..hurmmmm x sangka mahal gak breastpump nih.. jadi terdetikla kat dlm hati nak beli yang secondhand je..ada yang kawan2 suggested mcm tu.. calling sana calling sini tapi last last tak jadi beli yang second hand. Sebab apa tak jadi beli?? sbb saya jumpa org yang jual lebih murah berbanding yang 2nd hand tuhhh!! alhamdulillah. Nak beli gak ke? bleh cuci mata dulu kat sini medela breaspump yang murah2  kalau berminat boleh pm saya.. saya bleh bagi harga yang terbaik.. hihi. Ok maka terbelilah 2 perkara yang penting.. dah RM1500++.. apa lagi nak beli?

ok.. MILKSTORAGE plak kita survey ye.. milkstorage saya tak survey lama2.. saya beli yang botol dengan liner..sume beli online je senang. Lagipun tengok harga kat kedai lebih kurang.. waaa seronok rupanya membeli online nih..nasib baik tak addicted heheh..hati2 ye kawan2 beli online..takut habis duit sbb ada mcm2 kat online shop nih...satu lagi tu kadang2 harga kat kedai lagi murah =) survey dulu... hihihi. Liner tu apa? mula2 sayapun tak tahu nama benda ni liner.. saya panggil plastik bag je..liner ni plastik yang ada zip kat atas..nanti saya tunjuk gambar dia k...

COOLER BAG pun penting gak ye.. bagi ibu2 yang bekerja..saya ada 3 cooler bag hihi.. yang kecik (muat 2-3 botol je, 2 yang besar (senang kalau balik kg). Yang kecik tu memang dah beli masa danisha dulu lagi.. letak susu panas dia, yang besarpun dapat hadiah dr kenkawan opis.. jadi tinggal beli 1 je la yang besar. Sekarang ni ilman tak menyusu banyak sangat..jadi saya pakai cooler bag yang kecik je bawak ke rumah bbsitter..tapi kalau nak jimat bleh je pakai cooler bag yang sama kita bawak opis tu.. mintak bbsitter pindahkan dlm peti ais dia susu tu..atau ada gak yang letak dlm tupperware je pastu letas ais ketul..ok gak mcm tu pun asalkan suhu susu x berubah kan..pandai2lah nak jimat ye. Saya punya cooler bag yang baru beli ni 2 in 1 la kononnya.. bleh letak pump sekali..(saya beli cooler bag dulu baru beli pump) tapi malangnya x muatpun nak masuk pump tu dlm cooler bag nihhhh..huhhh org jual tu ckp muat ( mmm nak marah kat diri sendiri gak sbb tak sabar2 nak membeli)..jadi bila tak muat terpaksalah bawak beg 2-3 pegi opis, dah la tingkat 3 nak kena panjat hari2.. masuk hari kedua en suami dah mengomel cakap byk sangat barang nak bawak turun naik.. (time ni rasa sedih gakla sbb rasa suami mcm xnak support jer =(, tapi sebenarnya saya cepat salah faham hehehe). Seminggu pegi kerja dengan 2-3 beg dengan dukung anak lagi.. akhirnya pegi beli backpack kat lunatots.. baru puas hati. Kesimpulanya bagi yang baru nak beli tu baik beli yang package terus.. lagi murah. Biasanya kalau package ada backpack, cooler bag, milkstorage (bottle) & icepack, beli package la kawan2..lagi murah walaupun nampak mahal tapi semua ada...

Jom kita survey ICEPACK plak ye..icepack ni untuk kita bawak ke opis terutamanya kalau yang xde peti ais kat opis..tapi rasanya sekarang ni kebanyakan opis ada peti ais kan... walaupun kat opis dah ada peti ais..icepack ni memang wajib ada..sbb nak bawak balik susu dari opis ke rumah.. dan dari rumah ke rumah baby sitter (walaupun dekat 5 minit je..suhu susu mungkin berubah). Kalau ada peti ais kat opis...tak payah beli icepack yang mahal2.. yang murah2pun ok asalkan bleh tahan masa dlm perjalanan balik dari opis ke rumah. Masa nak bawak ke rumah baby sitter tu.. bleh pakai ice ketul juge kalau nak jimat... ataupun pakai icepack yang sama yang nak bawak ke opis.

Rasanya kalau dah ada barang2 ni.. dah ok. Kalau ada budget lebih bleh beli bottle warmer, sterilizer, baby bottle dryer, freezer breasmilk organizer dan macam2 lagi lah... kalau online shop mcm2 bleh jumpa hihihi. Saya beli bottle warmer je bagi senang baby sitter panaskan susu ilman.. 




No comments:

Post a Comment